Made with your own love!

dinsdag 3 februari 2015

Do it yourself: een raamwerk!

Hoe leuk zijn die raamwerken die je weleens ziet. En dan het liefst de boerenversies: de stalramen! Zo leuk om er dingen aan op te hangen of om er een spiegel in te maken. Maar helaas heb ik die niet... En als ik ze zie zijn ze schreeuwend duur. Nu heeft mijn vader ze wel. Twee zelfs. Eén in de woonkamer en één in de tuin. Hij heeft er spiegelglas in gemaakt (ja, een spiegel in de tuin...) en dat maakt ze nog leuker.
Maar goed, ik heb ze dus niet. En ga ze voorlopig niet krijgen ook, hoe graag ik het ook wil.

Nu ben ik pas verhuisd en de vorige bewoonster had het huis leeg achter gelaten. Nou ja, leeg.. Dat houdt in dat de meubels weg waren. Maar alles wat ze niet meer hoefde stond er nog. Waxinelichthouders in de badkamer (geel en groen), schilderijen, die ze kennelijk niet meer mooi vond, nog aan de muur. Dus voor wij begonnen met klussen hebben we eerst nog een halve huisraad weggegooid. Maar de schuur hadden we nog niet gehad. En dus werd het daar maar eens tijd voor. Ook daar was nog van alles te vinden. Lege blikken verf (waarom bewaren mensen dat?!), stellingen, horren, tegeltjes. Je kon het zo gek niet bedenken of het stond er wel. Nu stond er achter een stelling een aantal horren. Of nouja, wat er van over was. Met punaises was het gaas aan wat raamwerken vastgezet, gescheurd en wel. En laat nu één zo'n raamwerk er nog een beetje fatsoenlijk uit zien! Die ging dus niet weg. Nu hoor ik jullie denken: fijn voor jou dat je dat ding in je schuur vond, maar wat heb ik daaraan? Als je dit denkt neem ik maar gelijk aan dat jouw schuur super opgeruimd is, zo niet: duik er eens in en wie weet wat je nog voor leuke dingen tegen komt!
Maar goed, je kunt zo'n raamwerk prima zelf maken. Waarom ben ik er nooit op gekomen om dat te doen in plaats van altijd maar hopen dat ik er een tegen zou komen. Zo moeilijk zag het er namelijk niet uit.

Na een middag twintig vastgeroeste punaises, een hoop gaas en viezigheid te hebben verwijderd, kwam er een leuk (lees: met weinig beschadigingen en zo goed als heel) raamwerk te voorschijn. Die zou leuk staan op mijn schouw! Maar eerst schuren en verven. En ondertussen bekijken hoe hij in elkaar zat, zodat jullie hem ook kunnen maken. Ben heel benieuwd naar jullie resultaten! Dus laat gerust in een reactie een foto achter, zodat anderen misschien weer wat ideetjes opdoen voor het decoreren ervan!
Enneh.. ik blijf nog wel uitkijken naar een boerenversie. Maar ondertussen kan hier niks tegenop. Want hé: made with your own love!

Ps. Heb jij een fantastisch huis, maar een hele klein gang? Houdt dan de blog in de gaten! Binnenkort verschijnt er een DIY waarmee jij heel je gang opgeruimd houdt!


Wat heb je nodig?
- 2 latten van 120 cm. (blauw)
- 2 latten van 80 cm. (groen)
- 1 lat van 118 cm. (oranje)
- 4 latten van 37 cm.(bruin)
- schroeven/spijkers (X)
- schroeftol/hamer
- 4 L-vormige hoekijzers (rode stippen)

Belangrijk!! Bij dit raamwerk is uitgegaan van vierkante latjes van 2cm dik. Kijk hiervoor eens bij de bouwmarkt. Zij hebben deze vaak in verschillende lengtes en diktes.

Hoe ga je te werk?
Zaag de latten op maat en leg deze eerst op de grond uit om te zien of alles goed in elkaar past.
1. Schroef de 'groene' latten op de 'blauwe' latten. Je hebt nu een rechthoek.
2. Bepaal het midden van de groene lat. Als je lat 2 cm dik is, zal deze tussen de 39 en 41 cm. geschroefd moeten worden. Maak deze zowel boven als onder vast.
3. Leg de paarse latten op de goede plek (om de veertig cm., houdt rekening met de dikte van je lat bij uitmeten. Zie punt 2.) en schroef deze losjes aan de blauwe latten vast.
4. Pak nu de L-vormige hoekijzers en plaats deze op dezelfde plek als de rode stippen. Schroef deze goed vast.
5. Schroef de paarse latten nu goed vast aan de blauwe lat en je raamwerk is klaar!

Ps. Heb jij ook een kleine gang en weet je niet hoe je deze netjes moet houden van alle jassen en schoenen? Houdt dan deze blog in de gaten. Binnenkort verschijnt er een DIY waarmee je jouw gang omtovert tot een netjes en stylish geheel!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten