Made with your own love!

maandag 7 september 2015

DIY - hortensiakrans

De eerste DIY na de vakantie en het is er gelijk eentje waar je nog lang plezier van gaat hebben! Heb je
geen hortensiaplanten in de buurt, maak dan maar een plekje vrij in je tuin zodat je volgend jaar aan de slag kan. Ik had de kransen al vaker gezien, maar besloot me er dit jaar maar eens aan te wagen. Ziet er altijd zo kunstig uit, maar is werkelijk zo gemaakt. Leuk is dat ze in vrijwel ieder interieur passen. Door de combinatie van de kleuren (als je roze, groene en blauwe bolle gebruikt) en een voor een mooie krans is altijd wel plekje in huis. En hij droogt mooi in waardoor je er extra lang plezier van hebt.





Je hebt voor een krans met een doorsnee van ongeveer 35 cm doorsnee zo'n 30 tot 40 hortensiabollen nodig. Ik heb de bollen één dag van tevoren geknipt zodat ze wat konden drogen en alle beestjes er uit konden kruipen ;-). Verder een schaar, ijzerwikkeldraad (dunner dan een millimeter), een strokrans (te koop bij Action) en een vuilniszak.
Die vuilniszak is wel echt nodig, aangezien je altijd wel stukjes stro verliest, plenty hortensiabollen moet bijknippen en er aan het einde van de rit een compleet kerkhof aan dode beestjes op ligt(soms komt er nog eentje uitkruipen!).















































Je knipt je grote bollen in kleinere bolletjes met stelen van ongeveer 5 cm. Zo kun je de kleuren afwisselen en ze ook mooier over de binnen, boven en buitenkant van de krans verdelen. Bij de eerste bol maak je een oogje om een steel heen, zodat je het ijzerdraad niet los kan trekken. Je wikkelt het daarna om de krans heen waarbij je links en rechts stelen er tussen stopt. Wanneer je krans dichter wordt let er dan op dat er niet per ongeluk blaadjes onder het ijzerdraad terecht komen. Dat kan dan wat vochtig worden waardoor je krans gaat schimmelen. Doe de bollen echt dicht op elkaar, want ze zullen bij het indrogen iets krimpen. Bij grote gaten steek je er nog wat bollen tussen. Het ijzerdraad hecht je af door deze aan de achterzijde een aantal keer onder andere ijzerdraden door te halen. Mijn krans heb ik nog 2 dagen plat op een bord laten liggen voor ik hem ophing. De blaadjes waren toen al wat knisperig. Hij hangt nu aan de muur en hij droogt mooi in en de kleur blijft behouden! :)

Voor de rest van het jaar heb ik een mooie krans en zo kan ik langzaam richting de herfstspulletjes gaan in mijn interieur! Veel plezier!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten