Made with your own love!

dinsdag 24 november 2015

Hertenkop op canvasdoek - DIY


 
Er zijn in het jaar maar weinig momenten dat ik in één keer al mijn woonaccessoires wissel, maar Kerst is zo'n moment. Normaal gaat er iets weg en komt er iets bij, maar met Kerst komt alles in de Kerstsfeer. En ook wat er dan neergezet wordt wisselt vaak. Was het twee jaar geleden nog veel rood, vorig jaar veel ijsblauw en wit, dit jaar doe ik het wat rustiger aan. Veel natuurlijke materialen, wat lichtjes en spulletjes die wat langer kunnen blijven staan dan alleen met de Kerst. Normaal gaat alles na oud & nieuw namelijk de doos weer in, maar dat wordt lastig dit jaar. Eerste kerstdag ben ik namelijk uitgerekend en de kans dat we rond die tijd een kleine mogen verwelkomen is erg groot! Om manlief dan alle kerstspullen op te laten ruimen en er iets voor in de plaats neer te zetten zie ik nog niet gebeuren (en de vraag is of ik dat ook wil ;-)). En om nou tot eind januari met alle kerstspullen te zitten vind ik ook geen optie. Dus iets minder enthousiast dit jaar, maar niet minder gezellig! :)
Dit leuke hert kwam ik maanden geleden al tegen op Pinterest en ik vond het echt wat voor de winter! Dit exemplaar hiernaast was op een canvasdoek geborduurd. Zelf ben ik meer van het verven, dus heb ik hem op een canvasdoek geverfd. Het is echt heel simpel! Wat je nodig hebt is het volgende:
- Canvasdoek (ik gebruikte 40 x 50 cm.)
- Verf (van de Action: wit, grijs en groen)
- Klein penseeltje en kwast
- Vetkrijt (wit)
- Potlood
- Printer

Allereerst heb ik het canvasdoek twee keer wit geverfd. Je kunt ook direct op het canvas werken, maar door het te verven is het meer 'af'. Daarna heb ik de afbeelding hiernaast in Word gekopieerd en bijgesneden op de grootte van het canvasdoek wat je ziet op de afbeelding. Deze heb ik zo groot als een A-4 gemaakt en uitgeprint.
Vervolgens ga je met vetkrijt over de achterkant van het papier. Breng een lekkere dikke laag aan op de plekken waar de kruisjes staan. Om te controleren of je overal geweest bent, houd je hem even tegen het licht. Nu leg je dit hert in het midden van je canvasdoek. Met een potlood (scherpe punt graag!) trek je nu alle kruisjes over. Op de afbeelding hieronder zie je linksonder de afdrukken van deze kruisjes. Het vetkrijt komt nu dus op je canvasdoek te zitten. Dit zie je alleen als je 'er langs' kijkt. Kijk je er recht op dan zie je het nauwelijks. Je kunt ook voor zwart vetkrijt gaan, maar de kans dat je dan vegen op je canvas krijgt is groot en die krijg je niet meer weg! Ik heb er voor gekozen om de kruisjes heel licht met potlood over te trekken. Eerst heb ik alleen de kruisjes gedaan die groen zouden worden. Deze heb ik daarna gelijk geschilderd. Anders blijf je tellen! Vervolgens de rest van de kruisjes met potlood overtrokken en grijs geschilderd. Van het potlood en vetkrijt is niks meer te zien!
 
Zo zie je, super makkelijk en het kan prima heel de winter blijven staan! :)





Geen opmerkingen:

Een reactie posten